۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۴۸۱۹۴

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۵ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۵ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 530 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 305 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 25 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 530 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 305 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 210 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 895 هزار تومان و سکه گرمی 975 هزار  تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 642 هزار و 100 تومان، هر گرم طلای 24 عیار 840 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 782 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1685 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 16 هزار و 180 تومان، یورو 17 هزار و 650 تومان و درهم امارات 4 هزار و 440 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 600 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 900 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل تغییر نداده است.

 

پشت‌پرده فروش غیرقانونی امتیاز طرح ملی مسکن

دیروز معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی طی اطلاعیه‌ای تاکید کرد خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن غیرقانونی بوده و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است؛ « ثبت‌نام اولیه طرح ملی مسکن ارزش معاملاتی ندارد و خرید و فروش آن غیر قانونی است و ثبت نام در سامانه به معنای عضویت یا تخصیص واحد نیست . چه بسا پس از بررسی شرایط قانونی فرد ثبت‌نام کننده غیر واجد شرایط تشخیص داده شود و به این ترتیب مدارک آن از جمله کد رهگیری و ... فاقد هر گونه ارزش است. بنابراین، خرید و فروش آن فقط باعث از بین رفتن سرمایه خریدار است. ... واگذاری و انتقال امتیاز مسکن ملی به غیر تحت هر یک از عناوین حقوقی، غیرمعتبر و ممنوع است و بر اساس مقررات پیگرد قانونی دارد. ... برگه پرینت ثبت‌نام اولیه طرح اقدام ملی مسکن ارزش معاملاتی ندارد و خرید و فروش آن غیر قانونی است.»

به گزارش تسنیم، اوایل دیماه سال گذشته در برخی سایت‌های آنلاین،‌ آگهی‌های فروش امتیاز طرح ملی مسکن با قیمت‌ تا 150 میلیون تومان درج شد. اقدامی که یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس آنرا کار دلالان عنوان کرد.

مجید کیان‌پور با بیان این‌که وزارت راه اعلام کرد طرح ملی مسکن با هدف تأمین مسکن اقشار ضعیف جامعه عملیاتی می شود، اما در اجرا شاهدیم تنها اقشار پردرآمد قادر به تأمین تعهدات مالی این طرح هستند. یکی از دغدغه های اصلی برای تولید مسکن محرومان، شناسایی دیگر اقشار هدف است، اما در شرایط کنونی شاهدیم که دلالان در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده و امروز به دنبال فروش امتیاز خود هستند.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این‌باره گفته بود:‌ خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن تخلف است و اساساً امتیاز طرح مذکور قابل معامله نیست. هرکس این کار را انجام دهد با کد رهگیری ثبت‌شده در سامانه حذف می‌شود. این کار سودجویی است و با آن به‌شدت برخورد می‌کنیم.

بازار مسکن کشور از اوایل اسفند ماه سال گذشته تا امروز تحت تاثیر شوک ناشی از شیوع کرونا قرار گرفته و معاملات بر اساس آمار رسمی طی اسفند 24 درصد در تهران و حدود 21 درصد در کل کشور کاهش یافته است. با توجه به تعطیلی فروردین قطعاً کاهش آمار معاملات در اولین ماه بهار 99 رکود خواهد زد. در این شرایط به نظر می‌رسد برخی برای دستیابی به برخی اهداف ثانویه اقدام به انتشار آگهی‌های خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن در سایت‌ها می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این کار در مرحله اول برای تحت تاثیر قرار دادن بازار راکد مسکن و در مرحله بعدی تاثیرگذاری بر قیمت مسکن برخی شهرهای اطراف تهران عملیاتی شده است. گرچه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن غیرقانونی بوده و هشدار پیگیر قانونی را داده،‌ اما پیش بینی تکرار این کار در آینده‌ای نزدیک چندان سخت نیست.

 

قیمت نفت با توافق کاهش تولید افزایش یافت

پس از اینکه تولیدکنندگان بزرگ نفت با بزرگ ترین کاهش تولید تاریخ موافقت کردند، قیمت نفت بیش از یک دلار در معاملات امروز افزایش یافت اما افزایش ها در بحبوحه نگرانی در مورد اینکه این توافق کافی نباشد، محدود شد.

پس از 4 روز مذاکره، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، روسیه و تولیدکنندگان دیگر که موسوم به اوپک پلاس هستند توافق کردند تا میزان تولید خود را 9.7 میلیون بشکه در روز برای تقویت قیمت نفت کاهش دهند. این رقم حدود 10 درصد تولید نفت در جهان به شمار می رود.

به گفته وزیر نفت کویت، مجموع کاهش تولید اوپک می تواند به 20 میلیون بشکه در روز حدود 20 درصد تولید نفت در جهان برسد.

هر بشکه نفت برنت با 1.23 دلار افزایش 32.71 دلار فروخته شد. نفت برنت در آغاز گشایش بازار 33.99 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

نفت خام آمریکا نیز با 1.39 دلار افزایش 24.15 دلار به ازای هر بشکه معامله شده بود. این نوع نفت در ساعات اولیه معاملات به 24.74 دلار در هر بشکه رسیده بود.

دنیل یرگین، تحلیلگر بازار گفت: «آنچه این قرارداد انجام داد این بود که مانع از یک بحران بسیار عمیق برای صنعت نفت و اقتصادهای نفتی و دیگر صنایع که به آن وابسته اند، شد.»

کاخ کرملین اعلام کرد رئیس جمهور روسیه، رئیس جمهور آمریکا و پادشاه عربستان، همگی از توافق اوپک پلاس حمایت کردند.

ترامپ از این توافق استقبال کرد و گفت که فرصت های شغلی در صنعت انرژی آمریکا را حفظ می کند.

وزیر انرژی عربستان گفت رقم واقعی کاهش تولید اوپک 12.5 میلیون بشکه در روز است.

اما هنوز، نگرانی ها در مورد تقاضا مانع از افزایش بیشتر قیمت نفت می شود. مصرف سوخت در جهان تقریبا 30 درصد کاهش یافته است.

 

رکوردشکنی بورس تهران/ افزایش 1336 واحدی شاخص کل

امروز هم مانند روز گذشته به رکوردشکنی ادامه داد و شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 1336 واحد به رقم 624 هزار و 596 واحد رسید. هم چنین شاخص کل با معیار هم‌وزن 25 واحد کاهش یافته و به رقم 219 هزار و 729 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 2 هزار و 280 تریلیون تومان رسید.

معامله گران بورس امروز بیش از 6 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 216 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

با احتساب ارزش معاملات بورس و فرا بورس ایران در روز جاری بیش از 9 هزار و 500 میلیارد تومان معامله در این دو بازار انجام شده؛ یعنی این رقم نقدینگی در گردش برای شرکت‌های بورسی و فرا بورسی فراهم شده است.

کارشناسان دلیل عمده رونق بورس و رکوردشکنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سرازیر شدن سیل نقدینگی سرگردان در بازار می‌دانند که به سمت سرمایه‌گذاری در بورس حرکت کرده، هم چنین عرضه‌های اولیه و نیز تصمیم دولت مبنی بر واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در قالب سهام و صندوقهای قابل معامله بورسی ETF و هم چنین بازدهی بورس تهران در یک سال گذشته حدود 50 درصد بوده که این بازدهی بیشتر از بازارهای رقیب مانند طلا و ارز و مسکن بوده است و این عوامل باعث روی آوردن سرمایه‌گذاران خرد به بورس و فرا بورس ایران شده است.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی در بورس تهران 356 واحد رشد کرده و به رقم 166 هزار و 440 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هموزن 17 واحد کاهش یافت و به رقم 146 هزار و 144 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش هزار و 798 واحد به رقم 440 هزار و 335 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با کاهش 959 واحد به رقم یک میلیون و 331 هزار و 222 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با کاهش هزار و 56 واحد به رقم 798 هزار و 361 واحد رسید.

امروز نمادهای تأثیرگذار در رشد شاخص کل شامل گل گهر، سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تأمین، چادرملو، کشتیرانی جمهوری اسلامی و ملی مس بوده‌اند.

هم چنین نمادهای پالایش نفت تهران و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته‌اند.

نمادهای مورد علاقه معامله گران بورس شامل بانک ملت، بانک تجارت، گلکوزان، پالایش نفت اصفهان، ملی مس، فولاد مبارکه و پتروشیمی سرمایه ایرانیان بوده است.

در فرابورس ایران امروز در پایان معاملات شاخص کل 85 واحد رشد کرده و به رقم 8 هزار و 46 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 506 تریلیون تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از 2.7 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 586 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 379 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای پر بیننده شامل ذوب‌آهن اصفهان، تولید نیروی برق دماوند، توسعه مولد نیروگاه جهرم، سیمان لار سبزوار، صنایع کاغذ پارس، فرابورس ایران، سرمایه گذاری میراث فرهنگی، نیروی برق دماوند و مادیران بوده‌اند.

امروز هم چنین نمادهای صنایع معدنی خاورمیانه، سرمایه گذاری صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان، فولاد هرمزگان جنوب و مدیریت انرژی تابان هور، در تقویت شاخص فرابورس اثر گذار بودند و نمادهای نیروی برق دماوند و فرابورس در کاهش شاخص فرابورس مؤثر بودند.

هم چنین برخی از نمادها مانند حق تقدم البرز دارو و سرمایه گذاری بهمن، داروسازی دکتر عبیدی، مارگارین، متوقف شدند و برخی نمادها مانند صنایع لاستیکی سهند، زامیاد و نوش مازندران بازگشایی شدند.

 

جزئیات تغییر قیمت اقلام خوراکی در اسفند ۹۸ + جدول

بر اساس نتایج به دست آمده در اسفند ماه ١٣٩٨، اقلام «پرتقال محصول داخل» (١٩,٤ درصد)، «پیاز» (١٧.٣ درصد)، «سیب زمینی» (10.7 درصد) در این ماه نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشته اند. در این ماه اقلام «گوجه فرنگی» (٢٩.٨ درصد)، «خیار» (٤.١ درصد) و «رب گوجه فرنگی» (0.4 درصد)‌ نسبت به ماه گذشته، کاهش قیمت داشته اند.

در جدول زیر تغییر قیمت اقلام مختلف خوراکی در مناطق شهری قابل مشاهده است.

 

 
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات